Piirustushaasteeseen valmistautuminen jatkuu

Olen nyt hieman verrytellyt lisää ensi viikon koitosta eli #OneWeek100People2019 -haastetta varten. Kirjoitinkin haasteesta jo aiemmin tänne. Sen jälkeen on käynyt selväksi, etten voi tästä enää perääntyä.

Viimeiset pari viikkoa, ovat luoneet uskoa siihen, että voin kuin voinkin selvitä haasteesta. Olen piirrellyt kokeeksi aamuisin ja töissä ruokiksella ja ottanut vähän aikaa. Viisi tyyppiä syntyy aika helposti noin parissakymmenessä minuutissa. Olen muutenkin nyt tajunnut, että ensisijaisena tavoitteenani onkin oikeastaan todistaa itselleni, että pystyn kyllä piirtämään aika runsaastikin ihan joka päivä, jos vaan piirrän siitä riippumatta sattuuko huvittamaan tai pohtimatta sitä, jaksanko vai en. Nyt, ennen haasteen alkua, olen juuri saanut itseni liian usein kiinni siitä, että olen aamuisin jäänyt peiton alle venyttelemään, kun ei ole ollut ihan pakko vielä nousta piirtämään.


Jep, on tullut käytyä Kupkan näyttelyssä :)



Harjoitukset ovat entisestään vahvistaneet käsitystä siitä, että referenssimateriaalia on oltava helposti saatavilla. Terveellisen ruuan kanssakin on ihan sama juttu: kasviksia pitää käydä kerran pari viikossa ostamassa kunnon varastot. Kuvavarastoa olen koonnut ensinnäkin Pinterestiin. Toiseksi olen koonnut puhelimeen ja padiin omat kansiot, joissa on yli sata kuvaa valmiina. Otin kuvia esimerkiksi Essi Renvallin patsaista ja selailin läpi puhelimen uumenista löytyviä perhe- yms. kuvia. Ja muistin myös ilokseni Croquis Cafen olemassaolon. Siellähän on mainioita kuvia pilvin pimein, joten sieltäkin klikkailin valmiiksi talteen sopivia.

Osana valmistautumiseen kuului myös kirjahyllyjen läpikäynti. Poimin olkkarin pöydälle varmuuden vuoksi kaikki kirjat, mitkä mitenkään liittyivät ihmisen piirtämiseen.

Runsaiden ja helposti lähestyttävien ja löytyvien referenssimateriaalien lisäksi olen muistutellut mieleeni myös erilaisia mahdollisia välineitä. . Olen sillä tavalla vaihtelunhaluinen henkilö, etten voi kuvitella, että piirtäisin jollain yhdellä ja samalla kynällä koko viikon, kaikki ne sata tyyppiä. Siksipä olen pikkuharjoituksia tehdessäni vaihdellut piirtimiä.




Tykkään musteen lisäksi piirtää erilaisilla puuväreillä ja liiduilla. Ja vahaliiduilla ja öljypastelleilla on erityisen mukavaa piirtää värilliselle taustalle. Yhtenä iltana kokeilin myös taas guasseja, joilla jatkoin aiemmin äkkiä lyijärillä sutaisemaani selfietä. Guassien kanssa myös värillinen pohja maksimoi nautinnon.




Lopuksi vielä olen pohdiskellut sitäkin, että mihin tulen ne sata tyyppiä piirtämään. Tähänkin on monia mahdollisuuksia, esimerkiksi seuraavat:

  1. Piirtää kaikki minne sattuu eli siihen luonnoskirjaan, taidepäiväkirjaan, bujoon tms. mikä kulloinkin sattuu olemaan lähimpänä.
  2. Piirtää irtopapereille ja sitoa ne lopuksi kirjaksi.
  3. Varata tätä varten ihan oma, tälle haasteelle omistettu taidepäiväkirja tai luonnoskirja.
Taidan päätyä ykkösvaihtoehtoon, vaikka kakkosvaihtoehtokin kieltämättä houkuttelisi. No tässähän on vielä pari päivää aikaa miettiä. Huomenna menen ensimmäistä kertaa taideyhdistyksen elävän mallin piirustustunneille. Pari viikkoa sitten jo piti mennä, mutta sitten asetin kuitenkin lapsen harrastuskuskaukset etusijalle. Huomenna siis uusi yritys. Parempaa valmistautumista haasteeseen on vaikea kuvitella, kuin elävän mallin piirustus. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti