Digitaalista piirtämistä

Paikallisessa kuvataidekoulussa järjestettiin sopivasti keväällä digitaalisen piirtämisen kurssi myös aikuisille. Osallistuin kurssille, vaikka minua ei oikeastaan sinänsä edes kiinnosta digitaalinen piirtäminen. Olen kuitenkin ajatellut, että sitäkin olisi hyvä vähän opetella, koska kuvittelen, että se olisi hyvä apu sikäli, että sen avulla voisi helposti ja nopeasti testailla perinteisillä menetelmillä maalatessa tai kollaaseja tehdessä erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. Tarkoitan siis sitä, että voisi ottaa kuvia omista keskeneräisistä töistä eri vaiheissa ja kokeilla sitten niiden päälle piirtämällä erilaisia jatkovaihtoehtoja. Voisin kuvitella, että mitä isompi työ on kyseessä, sitä suurempi apu tästä voisi ehkä olla. Ja lisäksi minulle olisi todennäköisesti käyttöä tälle taidolle myös omissa virkatöissäni erilaisia materiaaleja tehdessäni.

Vietimme digipiirtämisen parissa kolme maanantai-iltaa ja tutustuimme ensin piirtopöytiin ja ilmaiseen Krita-ohjelmaan. Ja lopuksi teimme tuttavuutta hieman myös Gimpin kanssa. Näin lyhyessä ajassa, ja kun pohjaosaaminen on pyöreä nolla, ei tietysti paljon muuta ehdi kuin saada pään pyörälle. Mutta nämä parit pikkuharjoitustekeleetkin kyllä saivat hieman innostumaan asiasta. Niinpä minulla onkin tämän seurauksena parhaillaan ihan kauhea iPad-kuume. Haaveilen hulluna uudesta isosta iPad-prosta, Apple-kynästä ja Procreate-ohjelmasta. Olen katsonut videoita aiheen tiimoilta ja ilmeisesti on niin, että järkevää olisi ostaa joku vähän vanhempi malli, koska niitä saa vähän järkevämpään hintaan, tai sitten odottaa sen verran, että tämä uusin malli halpenee. Haluaisin sen uusimman mm. koska siinä kynä latautuu langattomasti.

Tässä olemme, minä isoäitini äiti Fanny.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti