Vihdoinkin!

Eläköön! Vihdoinkin sain aikaiseksi tämän blogin alkuun polkaisemisen. Artjournaling-aiheisen blogin perustaminen on pyörinyt mielessäni jo kuukausia, mutta olen empinyt tähän asti. Osittain syynä on ollut se, että perustin puolitoista vuotta sitten lifestyle-blogin, jota jaksoin päivittää puoli vuotta. Olin siitä kyllä innoissani, mutta jotenkin minua koko ajan vaivasi epämääräinen kaiherrus. Tunne siitä, ettei sen tyyppinen bloggaaminen oikein kuitenkaan ole minun juttuni.


Artjournaling tuli sattumalta elämääni lokakuussa 2016 ja siitä lähtien se on hallinnut enemmän tai vähemmän elämääni ja laventunut aika laaja-alaiseksi kuvataideharrastukseksi. Kerron myöhemmin tarkemmin, kuinka kaikki alkoi ja millaisia vaiheita tällä superinnostavalla matkalla on tähän mennessä ollut. Nyt totean vaan, että alusta alkaen olen ällistellyt ja harmitellutkin sitä, että suomenkieliset blogit loistavat poissaolollaan. Vai enkö vain löydä niitä? Ainoa suomenkielinen artjournaling-blogi, jonka tiedän on Heli Lindroosin ihana Helioskooppi. Muistan kun löysin sen syksyllä ja hihkuin miehelleni onnesta monta päivää.


Maailmalta tietysti löytyy kaikenlaista, ja jos haluaisin tälle blogille lukijoita, olisi tietenkin viisainta kirjoittaa englanniksi. Olen vakaasti kuitenkin päättänyt kirjoittaa nimenomaan suomeksi, koska huomaan kaipaavani todella paljon mahdollisuutta puhua tästä juuri suomeksi. Olen myös yrittänyt etsiä jotain FB-ryhmää tai vastaavaa, mutta tuloksetta.
Suomeksi kirjoittamisessa on tietysti omat haasteensa. Jo termi artjournaling on haastava. Vierastan suoraa käännöstä ”taidepäiväkirja”. Se kuulostaa jotenkin kankealta ja pönäkältä, eikä sovi käyttööni siksi lainkaan. Koska en ainakaan toistaiseksi ole keksinyt muutakaan, aion käyttää englanninkielistä termiä, vaikka sekin tuntuu vähän oudolta. En halua puhua ylipäätänsä ”taiteen” tekemisestä. Varsinkin suomeksi ”taide” tuntuu kovin vaativalta ja vakavalta asialta, ja tässä on kyse jostain muusta. Jotenkin minusta tuntuu, että ”art” on ”taidetta” laveampi käsite.

Olen täydellinen aloittelija, mutta juuri siksi kiiruhdin pystyttämään tämän blogin. Ensinnäkin ajattelen, että tämä voi auttaa, haastaa ja motivoida minua oppimaan lisää. Ja toisekseen haluaisin itse lukea nimenomaan aloittelevien harrastajien ajatuksia ja kokemuksia, jotta rima ei nouse liian korkeaksi ja jotta aloittaminen ja aloittelijana oleminen näyttäisi mahdolliselta ja helpoltakin.
Tervetuloa kaikki halukkaat seuraamaan ja toivottavasti myös vaihtamaan kokemuksia ja ajatuksia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti